Nokia säger upp 14 000 anställda – flaggar för oviss 5G-marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur är det ens möjligt? Man tror ju att de flesta stater satsar på teknik och det land som ligger i framkant kommer vinna på det i framtiden.

Ett tips i all välmening är att läsa tråden innan du skriver inlägg. Förlusten beror på nedskrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ja, ett idiotiskt köp, precis som Telias köp av tv4

Ja, det måste väl vara sista sucken av operatörer som försöker vara mer än internet-leverantörer. Var ju massvis med sådant förr med exempelvis Bredbandsbolagets Brikks. Strax innan smartphones med Android/iOS slog då operatörerna skulle ha brandade telefoner med portaler ingen ville ha att göra med. Känns rätt döfött men jag förstår samtidigt att vill kunna tjäna pengar på något annat vis än att vara en ren infrastruktur-leverantör.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Ericsson förlust 29 MILJARDER? Ganska galet...

Dom ska väl betala massa böter med för att dom gjort affärer med IS eller är det redan överspelat kanske

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag (med Tele2 ett tag till) att utbyggnaden av 5G går som sirap, men Telia tycks snabbare; det som retar mig är att när man stänger ner 3G i allt snabbare takt, förminskar 2G, och sölar med 5G, och förlitar sig på 4G för röstsamtal, så får man sämre samtalstäckning än när man hade 2G + 3G + 4G (VoLTE) att förlita sig till när det gällde samtal.

Samtidigt gick väl inte utbyggnaden av 4G heller med rasande fart. Premiär 2009 typ, Samsung hade VoLTE-lurar 2013, men det var väl inte förrän 2015-2016 det började bli vanligt med VoLTE och 4G kunde sägas vara bra utbyggt.

Pratar nu om Sverige. Andra länder vet jag inte, men går det segt med 5G egentligen? Har inte kinesiska leverantörer lite grand diskvalificerat sig på många håll? Vilka konkurrenter har Nokia och Ericsson?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Ja, det måste väl vara sista sucken av operatörer som försöker vara mer än internet-leverantörer. Var ju massvis med sådant förr med exempelvis Bredbandsbolagets Brikks. Strax innan smartphones med Android/iOS slog då operatörerna skulle ha brandade telefoner med portaler ingen ville ha att göra med. Känns rätt döfött men jag förstår samtidigt att vill kunna tjäna pengar på något annat vis än att vara en ren infrastruktur-leverantör.

Content! dumt, blir i princip alltid slöseri med pengar att försöka bredda affären till slut. bättre att bara hålla på med kärnverksamheten.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Dom ska väl betala massa böter med för att dom gjort affärer med IS eller är det redan överspelat kanske

De fick rabatt på böterna: Ericssons IS-nota lägre än befarat

Bara för att man betalar mutor till massmördare ska väl ett stackars storföretag inte behöva lida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev otrygg Konjunktur. Man vet inte om lågkonjektur kan komma, en rädsla för att den snart kommer.

Angående 5G marknaden så är jag för dålig insatt i exakt hur Ericsson får betalt, jag tycker det bytts master i hela sverige i rasande takt och 3G är väl nersläck slutet av 2014.
Men man får se på hela världen och hur Ericsson får betalt, licenspengar som hårdvara.

*edit*
Konjunktur stavas det.

Vad menar du 3g är nedsläckt 2014? Där jag bor har både Telia och Tele2 flera master med 3g och lågfrekvens 4g (långdistans) Kliv utanför städerna så finns det inget annat. Inte ens sett 5g ännu

Permalänk
Skrivet av Archros:

Vad menar du 3g är nedsläckt 2014? Där jag bor har både Telia och Tele2 flera master med 3g och lågfrekvens 4g (långdistans) Kliv utanför städerna så finns det inget annat. Inte ens sett 5g ännu

De har velat om exakt när det ska släckas ner och det blir säkert försenat. Populärt är bland tekniker att prata om att 3G släcks ner slutet av år 2024, så man ser till att allt utrustning som påverkas av detta är bytt innan detta datum.
Man får ha en väldigt kritisk anläggning om man ska ringa till Telia och övertyga dem att de får skjuta upp deras nedsläckning av 3G, för att man själv inte är klar med byte till 4G modem någonstans.

I den nya artikeln nedanför står det "Mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner helt innan utgången av 2025."
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Angående det sista du skrev. Så utan att vara en pessimisk person, så blir inte alltid allt bättre med ny teknik överallt. Jag tycker det är tragisk att många personer är fullkomligt omöjliga att få dem fatta detta.

Så när de släcker ner den gamla masten och sätter upp en sprillans ny 5G mast, så behöver det inte betyda att man själv vid sitt hus får bättre täckning. Man kan mycket väl få sämre täckning, speciellt om de väljer att sätta dit en mast med mindre sändareffekt. (med motivering som det bor mindre på orten nu)
Det man bör belysa för politiker är att mottagning är viktig för att kunna spåra försvunna personer eller att folk kan ringa SOS samtal från mobilen utanför hemmet. Man behöver inte precis bo i norrland för att komma till många platser utan mobiltäckning.

Jag själv kommer från ett område där vi snart kommer få 5G mast, alla grannar är så glada och föresätter att mobiltäckningen blir bättre. Det är som sagt helt omöjligt att resonera med dem att mottagningen ej nödvändigt vis behöver bli bättre över hela området, det beror helt på vad vi får för 5G mast.

*edit*
Jag påstår att få vanliga konsumenter slutet av år 2025 har så mycket elektronik som måste ha mobiluppkoppling och inte stöder 4G. Den stora kostnaden är hos företag, där det finns hur mycket 3G modem som helst. Och det är inte alltid att bara byta modem utan annan hårdvara som är svindyr kan få bytas. Detta ihop med en arbetskostnad som är riktigt hög.
Men det finns inget vettigt alternaternativ, då vi behöver ha frekvensutrymmet till annat och ej kan slösa på den.
Det är lite på samma sätt som att traktorer ej får köra på motorvägar, det går inte tillåta allt.

Permalänk

En föredetta anställd

Ericssons marknad är i hela världen, och har jättemånga anställda och under konsulter. Samt när Ericsson säljer basstationer så ingår massa elektronik och mekanik från andra företag. Sen måste de olika produkter designas efter de olika marknader, de i USA och Asien har olika krav.
Deras kunder ta till exempel Telia, kan ju inte lägga hela budget på hårdvara, de måste hyra en plats att installera det och el för har det igång, samt maintenance och personal övervaka hela.
Summan av de här är Ericsson verkar i en utvecklingsintensive branch med små marginaler. Därför är det viktigt det går bra i marknader med relativ bra marginaler, såsom i USA. Nu har det inte gått så bra där som tidigare. Hoppas det här ge någon förklaring till gemene man.

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i detta ämne. Men personligen så är jag inte en av dessa "early adopters". Tycker 4G fungerar bra och är en priskänslig kund. Jämfört med 3G så var 4G mycket bättre i bandbredd.

Sen som teknikintresserad, så vill jag ha lågt ping. Där 5G inte verkar vara så himla konkurrenskraftigt mot 4G och 3G. Tycker 4G verkar vara en bra kompromiss i dagsläget mellan räckvidd och prestanda.